Typowe zachowania w okresie adaptacyjnym

  • Może pojawić się płacz, lęk oraz niepokój.
  • Dziecko w okresie adaptacji może w ogóle się nie bawić i nie brać udziału w proponowanych przez nauczyciela zajęciach
  • Mogą pojawić się zaburzenia snu, brak apetytu, odmowa przyjmowania posiłków na trenie żłobka czy przedszkola.
  • Mogą pojawiać się wybuchy złości, zachowania, których wcześniej rodzice nie obserwowali w domu.
  • Może nastąpić samodzielna izolacja od grupy, pomimo iż dziecko chętnie rozmawia z innymi poza przedszkolem.

Pozostanie dziecka w nowym otoczeniu wśród obcych osób, w obcym miejscu może wywołać wspomniany wcześniej lęk. Rozstając się z mamą, tatą czy innym opiekunem większość dzieci reaguje płaczem i niepokojem. Taka reakcja jest zupełnie normalna — dotychczasowe doświadczenie edukacyjne i wychowawcze pokazuje, że już drugiego dnia może nastąpić pozytywna zmiana w zachowaniu i nastawieniu dziecka, natomiast wszystko zależy od indywidualnego charakteru dziecka.

zajęcia adaptacyjne

Zanim przyprowadzisz dziecko do przedszkola, żłobka

  1. Ważne jest pozytywne nastawienie rodziców do żłobka, przedszkola. Dzieci wyczuwają stany emocjonalne rodziców, nie da się przed nimi ukryć smutku czy niepokoju, jeżeli rodzic przezywa poranne rozstanie, dziecko będzie również je przeżywało.
  2. Warto żłobek lub przedszkole przedstawić jako wspaniałą przygodę, a nie smutny obrazek. Stwierdzenia „Musisz iść do przedszkola, bo ja muszę iść do pracy i zarabiać pieniążki” nie pomogą dziecku w adaptacji.
  3. Dziecko powinno się wysypiać. Należy w taki sposób zorganizować czas, aby dziecko kładło się spać odpowiednio wcześnie i rano wstawało wypoczęte.
  4. Rodzic nie może utrudniać rozłąki. Powinien przestrzegać zasad wprowadzonych przez żłobek i przedszkole; warto opracować rytuał pożegnania w szatni.
  5. Ważna jest sytuacja rano – przygotowania do żłobka czy przedszkola powinny odbywać się w spokojnej atmosferze. Pośpiech i nerwy negatywnie wpływają na proces adaptacyjny.
  6. Bardzo ważne jest spędzanie czasu z dzieckiem po żłobku lub przedszkolu. Rodzic powinien w taki sposób się zorganizować, żeby po odebraniu dziecka z placówki mieć czas na wspólne aktywności. 
  7. Wspólne zabawy mogą dotyczyć tego co działo się w żłobku lub przedszkolu. Rodzic może proponować dziecku zabawę, w którą dziecko bawiło się w placówce.
  8. Warto pytać o to co fajnego wydarzyło się w żłobku lub przedszkolu. Absolutnie nie wolno pytać: „Czy wszystko było dobrze?”, „Czy nic złego się nie stało?”. Można pytać „W co dziś się bawiliście?”, „Jaki był miałeś/aś dziś zajęcia?” Można bawić się w przedszkole – wtedy rodzic zobaczy, jaką wizję żłobka lub przedszkola ma dziecko.
  9. Rodzice powinni pomagać dzieciom w rozwiązywaniu trudności. Np. przypominać, że dziecko w każdej chwili może zwrócić się do wychowawcy, że ma zapasowe ubranko itp.

Zasady dobrej adaptacji

1. Pokaż dziecku przedszkole / żłobek przed rozpoczęciem edukacji.

2. Wspólnie z dzieckiem zróbcie niezbędne zakupy (wyprawka).

3. Jeżeli do tej pory dziecko nie rozstawało się z rodzicami zostawcie je na próbę pod opieką Dziadków lub znajomych. Przedszkole będzie mu się kojarzyło z pierwszym rozstaniem.

4. Ubranie dziecka musi być wygodne i nie może sprawiać kłopotów.

5. Ciesz się razem z dzieckiem, że następnego dnia idzie do przedszkola.

6. Nie obiecuj dziecku nagrody za to, że pójdzie do przedszkola.

7. Nie dokarmiaj dziecka przed śniadaniem, zjedzony przez niego w całości posiłek, będzie powodem do radości i pochwał w grupie rówieśników.

8. Pozwól zabrać swojemu trzylatkowi z domu ulubioną przytulankę, maskotkę, lub zabawkę.

9. Pomóż dziecku rozebrać się, zwróć uwagę na jego ubranie i gdzie je zostawisz.

10. By dziecko nie czuło się bezradnie – zachęcaj do samodzielności.

11. Przestrzegaj godziny przyprowadzania dziecka do przedszkola (przed śniadaniem).

12. Pożegnanie w szatni powinno być krótkie: uśmiech-buziak i pa-pa.

13. Nie zabieraj dzieci do domu kiedy płacze przy rozstaniu, gdy raz ulegniesz będzie coraz trudniej.

14. Jeżeli rozstanie z mamą jest bardzo bolesne trzylatek powinien do przedszkola przez pierwsze dni przychodzić z tatą.

15. Witaj swoje dziecko z uśmiechem.

16. Nie wymagaj od dziecka by od razu pokochało cały personel.

17. Kontroluj się co mówisz w obecności dziecka na temat sytuacji dotyczącej pobytu w przedszkolu.

18. Ewentualne pytania do nauczycielki kieruj na koniec pobytu dziecka w danym dniu.

Przedszkole OmkiSiomki

Wyprawka do przedszkola niepublicznego Omki Siomki